fredag 4 maj 2012

Hjärtformade Vågor!

Bara för att jag har varit EXTREMT inaktiv på bloggen, då jag inte tycker om forumet som form, men nu har jag snubblat över en kul sak i "sommarvärmen" !

Då vi håller på med vågor, övergick mitt huvud till vågmaskiner, som i sig oftast pumpar ut vatten, och inte har något med våglängder att göra... men jag tyckte ändå att denna vågmaskinen var lite häftig.

Tyvärr gick det inte så bra för mig att länka själva filmen, så ni får gå via denna länken, scrolla ner och trycka på play.

http://www.mobil.se/cmlink/2.635/nyheter/it/vagmaskinen-som-gor-bilder-i-vattnet-1.363380.html

Det som jag tycker om med denna vågmaskinen är den att den skapar inte bara vanliga vågor, utan den skapar vågor formade som hjärtan, stjärnor och lite andra former och roliga saker. Tycker i alla fall att den är sevärd!

Så om någon är bättre än mig på Japanska, så kan ju han/hon få översätta och berätta hur allt fungerar. Eller om någon kanske kan principen bakom utan översättning...

Men bara att dom lyckas, tycker jag är häftigt !

Ps. Detta är ett ytterst försök till inlägg !

2 kommentarer:

  1. Tyvärr kan jag inte hjälpa till med japanskan men det var häftigt att se.

    Per-Arne

    SvaraRadera
  2. Coolt! Vi pratade ju om Tsunamis på en lektion tidigare och här är en mycket spännande kortfattad faktatext om de stora vågorna.
    http://www.ess.washington.edu/tsunami/general/physics/characteristics.html

    Otroligt vilken hastighet de färdas fram i!

    SvaraRadera