onsdag 14 mars 2012

En undran om värme i samband med bakning

Visst var förra inlägget lysande i dubbel mening! Men ett blogginlägg kan vara en liten enkel undran i samband med något vardagligt. Som t ex det här:

Jag bakade bröd ikväll och närjag tog ut brödet höll jag på att bränna mig och då tänkte jag så här:
Jag kan utan problem sticka in handen i ugnen med temperatur 200 grader, jag kan ta i det varma brödet, men jag måste ha ordentliga grytlappar för att kunna ta i plåten. Hur kan det vara så? Både plåten, brödet och luften i ugnen har väl samma temperatur?
Du som läser om värme, har du någon bra förklaring?

4 kommentarer:

  1. En enkel förklaring på detta är att många metaller "leder" värme och kyla ungefär 1000 gånger snabbare än luft. Det har millitärer upptäckt när de fått i uppgift att gräva en grop när det är -30 grader ute, tar de i metalldelen utav spaden i bara några sekunder utan handskar så kan deras händer till och med frysa till is.

    Fysikaliskt så beror detta på att metaller har väldigt många ledningselektroner och för något som kallas gittervibirationer. Eftersom att vi precis har läst elektroniken vet ni kanske vad ledningselektroner är för något, hur som helst är det elektroner som rör sig fritt utanför atomerna i ett material. Dessa tar med sig värmen eller kylan genom materialet och leder bort det. Gittervibirationer vet jag inte så mycket om förutom att det är anledningen till att fasta ämnen kan leda ljud och att det också kallas Fononer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu känner jag mig sådär mysigt skolad... Najs! =)
      Fråga: vad är det egentligen som händer när en metall "leder kyla"?

      Radera
    2. Metall leder egentligen inte kyla, den tar värmen från annat väldigt fort, därför känns metallen kall om du skulle ta på den.

      Om vi säger att du lägger en hand på ett träbord, och en hand på något utav metall, båda materialen är 27 grader varmt, då kommer metallen kännas kallare än träet eftersom att det leder bort värmen från din hand mycket fortare.

      Radera
  2. Hm...... en fundering?

    Om vatten kokar i lägre temperatur och en kockosboll sväller upp när det är i vakuum.
    Tänk om man skulle göra ugnen helt tät och koppla in en vakuumpump till ugnen. Skulle man då kunna baka brödet i lägre temperatur och kanske degen inte behöver någon jäst ens? Eller skulle det bara bli sätt att förstöra ett gott matbröd?

    SvaraRadera