fredag 20 januari 2012

Miniprojekt vecka 1: Optik

Efter lite om och men har jag också hittat hit och passar då på att göra mitt första blogg inlägg någonsin.

Miniprojekt vecka 1: Optik
Som miniprojekt valde jag att försöka leda ljus genom en vattenstråle.
Efter ett par försök så drog jag slutsatsen att mitt kök reflekterar väldigt mycket ljus, vatten är blöt och vatten följer minsta motståndets lag vilket tydligen leder till mitt köksgolv och mina byxor.
Det var vid detta läge jag började fundera på om man kunde plocka bort vatten ur ekvationen och hur man isåfall bäst skulle gå tillväga för att ”böja” ljus.

Jag valde en finurlig liten konstruktion i plast för att lösa mitt blöta dilema.
(försök ignorera att mitt köksgolv ser dammigt ut, detta är förstås bara en synvilla)   

Passar på och tackar Linda L för hjälp med bilder och för all hjälp med att blöta ner mitt kök.

8 kommentarer:

  1. men varför böjs ljuset ? ;) . du glömde den detaljen ^^

    SvaraRadera
  2. Verkar spännande! Gjorde du några intressanta iakttagelser? =)Kan inte se bilderna btw, bara ett rött kryss i vänster hörn... Tips?

    SvaraRadera
  3. Har samma problem med bilderna när jag använder min dator på jobbet. Ett problem med något javascript. Installerade firefox och valde att inte importera några inställningar ifrån internet explorer. Funkade rakt av utan problem. Hur man ska få dom att funka i IE har jag inte listat ut ännu, har provat olika säkerhets inställningar samt uppdaterat java. Men utan resultat. Ska se vad som händer om man uppdaterar till nyaste IE.

    SvaraRadera
  4. Jag kan se bilderna i IE ! Dock tror jag att jag har uppdaterat till senaste, så Morgan kan vara inne på rätt spår med att man måste uppdatera. Om inte så är bilderna jättfina iaf Fredrik :D .

    SvaraRadera
  5. Ja, nu kan jag iaf meddela att bilderna syns bra i Chrome också. Väldigt snitsigt, måste jag säga! Ser ut som de optiska fibrerna i labsalen, i större format.
    Och snygga byxfläckar förstås! ;-)

    SvaraRadera
  6. Hej men Hej hallå!

    Du & jag läste bla matte a (ht 09) & matte b i hop vt 10. Anade att det var du som var under namnet Morgan & drog lite på "smilbanden "när jag såg dig i detta inlägg!!!
    Hoppas allt är bra??
    Läser du helt på distans eller kommer du komma på någon labb??
    MVH Jenny Backlund

    SvaraRadera
  7. Jo, dig minns jag allt :)
    Och jodå livet rullar väll på, som det har en tendens till att göra. Det är skönt att ha kommit igång lite med studierna igen. Dock fullt upp med jobbet samtidigt men siktar väll på att försöka dyka upp på skolan någon gång iallafall!
    Vad pluggar du mer för något då?
    Själv köra jag ma c, eng b, fy a och b den här terminen

    SvaraRadera
  8. KUL! Jag kör matte c, biologi a, företagsekonomi a+ b & fysik a!!
    Fullt ös tycker jag!
    Hur F*N har du tid att jobba oxå :D ?? Har du inte pluggat något sen vt 10, du heller?

    SvaraRadera