torsdag 12 januari 2012

Vilka förväntningar har du på fysikkursen?

Varför har du valt att läsa fysik? Har du läst ämnet förut? Skriv några rader som kommentar. Vill du göra en liten kort presentation av dig själv, så gör gärna det!

Fredrik var snabb att göra ett inlägg, tack för det! Lite avancerat som start, eftersom relativitetsteori inte tas upp förrän i B-kursen, men det var ju en en trevlig film. Så kolla den!
Ljushastigheten är konstant, i filmen används den amerikanska enheten "miles per hour", vet du vad det motsvarar i våra enheter?


10 kommentarer:

  1. Hejsan
    Har inte läst fysik förut, så det ska bli kul att få förkovra sig i framför allt mekanik. Men kanske någon annan del som överraskar och visar sig vara mer intressant.

    SvaraRadera
  2. När man läser litteratur av fysiker skriven för lekmän, såsom jag gjort tidigare, så avhandlas fysiken rent konceptuellt. Mycket intressant, förvisso, men nu vill jag få grepp om matematiken som ligger till grund för vår syn på naturen idag.

    SvaraRadera
  3. Jag läser fysik den här terminen för att höja de gymnasiebetyg jag har i fysiken sedan tidigare, och därmed höja snittbetyget.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst A-kursen tidigare, och ser nu fram emot att läsa B! Orsaken till att jag läser fysik B är att jag ska studera optik i framtiden.

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte hitta den länk till java appar med exempel för Optik. Kan du publicera den en gång till, Ingrid?

    Ankomst till FC fungerar dålig och jag kan logga in på FC bara varan gång. Därför det blir jätte bra att hitta den länk här!

    Mina förväntningar är stora men jag är förivrad pga stor flöde av information och olika platser som ska ja kontrollera att ta reda på aktuella uppgifterna.

    Det blir bra att få en enkel sätt att få uppgifterna och lämna sedan de tillbaka.

    MVH, Janette

    SvaraRadera
  6. Hej Janette!
    Här är länken:
    http://www.walter-fendt.de/ph14se/refraction_se.htm

    Du behöver komma åt FC för att hitta Veckouppgifter. Den här gången bifogade jag en massa dokument som dessutom ligger i konferensen. Jag vet inte riktigt än hur strukturen blir bäst. Vi får prova oss fram till något bra!
    Kommer du på onsdag 13.30 till D 703 så kan vi kanske reda ut en del problem då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbar varje dag från kl 9 till 17.30 så det är problem för mig att träffa dig på en vanligt arbete/lär tid. Så kommer vi att prova hur ska de fungera på distans....

      Radera
  7. Hej, jag har läst Fysik A och Fysik B förut. Har dock inget betyg i vardera kurser pga.. lathet.

    Jag ser fram emot att läsa fysik igen då det alltid har varit ett intresse för mig! ett självklart val för min del, över andra kurser.

    En amerikansk mil motsvarar ~1609,34 meter.
    1 mph = ~1,60934 kmh eller ~0,447 m/s

    Ljusets hastighet varierar beroende på i vilket medium det befinner sig i, i det här fallet, vakuum.

    186,282 miles per second * 3600 = 670615,2 miles per HOUR

    670615,2 * 1609,347430240174 (exakt meter per mile) = 1079252848,8 kmh

    Till sist konveterar jag det till meter per sekund från kilometer per timme:

    1079252848,8 / 3,6 = 299792458 m/s

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Tänk, man får både räkna matte och göra experiment, kan det bli bättre!
    Jag har inte läst fysik tidigare men det ska bli kul.

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Äntligen kommer jag in på bloggen! :)
    Jag har inte läst fysik tidigare. Att läsa på distans var jag inte helt nöjd över (känner tidspress) då jag bara har tio veckor på mig att läsa en hel kurs. Lektionen som vi hade i onsdags var väldigt informativ och jag känner att lektionerna kommer att vara min räddning!

    Mvh Lisa

    SvaraRadera