måndag 20 februari 2012

Är vatten elektriskt laddat?

"Öppna vattenkranen en smula så att du får tunnast möjliga vattenstråle. Kamma håret med en plastkam och sätt den tätt intill vattenstrålen. Vad händer med vattenstrålen? Om du vet hur vattnets molekyl ser ut kan du räkna ut vad fenomenet beror på."


I oturlig brist på plastkammar, kunde jag tyvärr inte slänga in någon privat bild av fenomenet,  utan lyckades hitta en underbart förklarande video istället, som får göra de åt mig.

Men tack vare mina gamla kunskaper från gymnasiet kunde jag (innan jag såg filmen) dra slutsatsen att vattenstrålen skulle dras mot kammen. När man kammar håret fastnar elektronerna på kammen, och håret förblir positivt laddat (chansar på protoner och därmed statiskt ?). Därefter dras de positiva laddningarna i vattnet mot kammen, vilket gör att vattenstrålen böjs.

Jag har virrat bort mig själv, någon mer som är lost?
(För mer begriplig svenska på vad jag menar, se den engelska videon ovan.)

5 kommentarer:

  1. Vad är det som känns virrigt, Linda? Fråga! =)

    Angående laddningarna så är det ju riktigt att elektroner är negativa, och protoner positiva, och därmed är det protoner som bidrar med den positiva laddningen i håret. Men då en nettoladdning uppstår, så är det, som du säger, för att elektroner vandrar iväg, medans protonerna inte rör sig ur fläcken. Så eftersom protonerna finns där i samma antal, vare sig det finns en nettoladdning eller ej, så blir det smidigast att betrakta en positiv laddning enbart som elektroners frånvaro. På så vis behöver man inte bemöda sig med att fundera på protoner öht (i andra sammanhang blir det nödvändigt att beakta även dem, men inte här). Make sense?

    SvaraRadera
    Svar
    1. protonerna var den virriga biten, men jag tror du löste den åt mig ^^ . kände att jag egentligen borde plockat fram gamla kemianteckningarna och grottat ner mig lite extra, men hade inte tiden till det.

      men sant, protonerna är helt oväsentliga i detta fallet, då man ändå förstår vad och varför vattnet göra de gör, bara genom + och - :) .

      Radera
  2. Man skulle kanske kunna utveckla detta lite vidare genom att testa samma experiment med avjoniserat vatten resp saltvatten lösning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att du får liknande resultat i båda fallen. Det är nämligen vattenmolekylens dipolaritet som ger upphov till fenomenet. Dvs, vattenmolekylen har en "plussida" och en "minussida", och minussidan vänder sig direkt bort ifrån kammen när den kommer nära, varpå plussidan attraheras. Därför böjer sig strålen, och det sker med eller utan joner. Men det är ändå värt att prova! Kanske visar det sig att de positiva natriumjonerna i vanligt koksalt kan få strålen att böja sig lite mer? Eller tillsätt lite saltsyra, så att en andel av vattenmolekylerna får en positiv nettoladdning (här återkommer de där protonerna, som jag just sa att vi skulle glömma :P). Det kan nog bli skoj hur som helst! ;)

      Radera
    2. Vi kanske kan be Ingrid eller Per-Arne att testa de på någon lektion? För som Fredrik säger, det vore skoj att testa.
      Eller om du Fredrik kan testa de på kemin (känns mer kemi än fysik när det kommer till vätskor som står i kemisalen ^^) ? Ni lär ju ändå laborera med sådana vätskor :p

      Radera