onsdag 8 februari 2012

Hjälp med OMVANDLING!!!!!!

Nu tänker jag vara lite sådär pinsamt jobbig... men Morgan anklagar mig hela tiden för att slakta fysiken när jag ska motivera eller avrunda svar. Så nu har fysiken bestämt sig för att hämnas, då jag inte vet hur man omvandlar enheter!!!!

Så om någon vänlig själ där ute skulle vilja förklara hur man ska tänka, och kanske ge lite tips och trix på minnesregler. För jag tycker det tar för lång till att skriva upp följande varje gång:

1000 mm^3 = 1 cm^3
1000000 mm^3 = 1 dm^3
1000000000 mm^3 = 1 m^3
d.v.s. 1 m^3 = 1*10^9 mm^3 .
(Kan ha skrivit av fel)
 
100 mm^2 = 1 cm^2
10000 mm^2 = 1 dm^2
1000000 mm^2 = 1 m^2
d.v.s. 1 m^2 = 1*10^6 mm^2 .
(Kan ha skrivit av fel)

Det måste ju finns ett lättare sätt?
Även om någon kan förklara omvandlingen (?) mellan tex. dm^3 = 1 L ...(alla "enheterna").

HJÄLP!!!

(bildlänk: http://reproduktion.blogg.se/images/2011/tokig_19418521_66736556_149211912_172966321.jpg)

8 kommentarer:

  1. Tycker du verkar ha ganska bra kläm på det där! Jag brukar tänka så, att om jag ska omvandla mellan två kubikmått, exempelvis cm^3 till m^3, så räknar jag först på hur många cm som går på en m, vilket ju är 100, och sedan upphöjer jag det till 3. Då får man 1m^3 = 1000000cm^3.
    Är det kvadratmått så gör man på samma sätt, men man upphöjer till 2, istället för 3.
    Angående kubikmåttens trivialnamn (liter osv) så är det nog bara till att komma ihåg, att 1L = 1dm^3, och sedan måste man helt enkelt lära sig vad alla prefix betyder (centi = hundradel, milli = tusendel, etc). Kanske samma gamla råd som du hört tusen gånger förr? Hoppas det är till nån liten nytta för dig iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe.. tro det eller ej, men alla råden var nya :) . Jättetack!!! nu snurrar det inte lika mycket i huvudet :D .

      Radera
  2. Det som Fredrik skrev var mycket bra tycker jag, jag tänkte komplettera med en ytterligare förklaring.

    Om du tar fram papper och penna och försöker rita upp det jag förklarar så kanske det blir lättare.
    Som Fredrik sa så går det ju 100cm på 1m. När det gäller kvadrat-mått, med andra ord "^3" som du ser efter enheten, så kan du tänka så här:
    Om du ritar en fyrkant och tänker dig att det är en meter mellan kanterna. Då får det plats 100 cm på varje sida utan fyrkanten. Då får det plats 1000 centimeter-fyrkanter totalt inuti meter-fyrkanten. Till sist så växer fyrkanten upp en meter, och bildar en kub. Nu är du klar! Det nedersta planet innehöll 1000 cm^3, det gör alla andra 99 planen också. dvs: 1000*100cm^3 = 1m^3.

    Du kan tänka på samma sätt när du omvandlar andra enheter också. Så länge du vet tex, hur många centimeter som går på en decimeter, osv. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :D .

      Genererade till fina bilder i rutblocket ^^ .

      Radera
    2. Du har tappat en nolla. 100 cm på varje sida av fyrkanten gör att det får plats 10 000 centimeter-fyrkanter. Annars är det en bra beskrivning.

      Radera
  3. Om du har en miniräknare från Texas instrument, så finns det en inbygd app som omvandlar enheter.Tryck på knappen apps/enter bläddra ner till sci toool/enter välj unit converter/enter. där kan du omvandla kvadratkilometer till kvadratcentimeter, veckor till sekunder eller mmhg till bar bland annat. (vet inte om appen är standar på alla modeller men finns att ladda ner)

    SvaraRadera
    Svar
    1. rätt miniräknare, men alla programmen tycks ha ramlat den... >.< . men ska sätta morgan på att lösa problemet :) .

      tack för tipset :)

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera