onsdag 8 februari 2012

Densitet

Halloj!

Nu har jag kollat in simuleringen "Density" som Ingrid länkade till. Utfärdar en liten spoiler-alert: ifall någon inte redan har gjort den, och hemskt gärna vill göra egna beräkningar, så titta bort!
Jag undersökte mysteriematerialen, och genom att kolla deras massa och volym, så hittade jag densiteter för de alla. sedan letade jag frenetiskt i densitetstabeller, för att ta reda på vilka meterialen skulle kunna tänkas vara. Några fanns i formelsamlingen, och ett par andra fick jag leta upp på nätet.

Mina beräkningar gav densiteterna:

A: 19,3 g/cm^3
B: 0,64 g/cm^3
C: 0,7 g/cm^3
D: 0,92 g/cm^3
E: 3,53 g/cm^3

Formelsamligen gav:

A - guld
D - is
E - diamant

På nätet fann jag att densiteterna för B och C var vanliga för trä, så det skulle kunna vara tal om två olika träslag. Några andra förslag på vad det skulle kunna vara? =)

2 kommentarer:

  1. Upp till höger på samma sida som simuleringen, om du har "Mystery" intryckt, så finns det en knapp som heter "Show Table": Om du trycker på den så kommer en lista upp med olika densiteter. Fem utav dem stämmer överens med det du räknat ut.

    Enheten av densiteten i det här fallet borde bli kg/dm^3, det blir ju samma densitet om man räknar med g/cm^3 men jag undrar om du gjorde om kg till gram innan beräkningarna?

    SvaraRadera
  2. Ja, se där! Så uppmärksam var jag inte. Tackar för kompletteringen!
    Ang beräkningen, så omvandlade jag först efteråt. Fanns ingen anledning att göra det före, och jag gjorde det efteråt av helt estetiska skäl. På bästa SI-manér så använder jag kg/m^3 så ofta som möjligt, men när det blir otympligt så föredrar jag g/cm^3 framför kg/dm^3. Finns inga som helst praktiska skäl, tycker bara det är snyggast så. =)

    SvaraRadera